Jul 19, 2011

Butter Cake

Baru keluar dari oven
Tetiba malam ni teringin nak makan kek butter. Maka I pun selongkar resepi yang I dapat dari SweetBee masa belajar buat cupcakes tu. 

Nah... ni hasilnya... marvelous dik non! gebu macam i gak... hahahaha... resepi simple, cepat dan mudah.

Cuma malas nak letak butter cream.
bahagian bawah kek


Resepi BUTTER CAKE 

~ 2 Biji telur
~ 150 gm butter
~ 175 gm tepung naik sendiri
(i tak ada tepung naik sendiri so i guna tepung gandum yang di tambah 3 sudu kecil baking powder, di ayak)
~ 120 gm gula castor 
(i guna 100gm je)
1 sudu kecil esen vanilla
sedikit parutan kulit lemon
i tambah letak raisin

Sedap di makan bersama secawan kopi O
Cara membuatnya :-

Pukul gula dengan butter menggunakan mixer sehingga kembang dengan kelajuan maxima.
Kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul lagi. Masukkan esen vanilla. Angkat dari mixer, masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil di gaul rata menggunakan senduk kayu. Masukkan parutan kulit lemon dan kismis.
 Sapukan loyang pembakar dengan butter, dan di lapik dengan kertas putih dibawahnya.

 Bakar selama 30 minit dengan api atas bawah 170 darjah celcius. Oven i kecil je, jadi i kurangkan suhu kepada 150 darjah celcius. bila dah kuning kat atas kek, i tukar kepada api bawah dengan suhu 130 darjah celcius.
Siap dan boleh di makan sambil minum kopi O.
 


5 comments:

  1. mai sepiring! topping kasik lebey aaaa

    ReplyDelete
  2. mana ada topping moping nyah... aku malas... nanti aku bakar lagi... kalau rajin malam kang.. yang tu dah abis bawak gi ofis... mereka2 ini makan.. (^__^)

    ReplyDelete
  3. ok kan bakar kek sebijik lam oven tuh..hehe..kalo rajin..bleh wat kek marble jugak..bahagi 2-3 adunan..buh warna..guna je resepi sama..hikss

    ReplyDelete
  4. ooo resepi sama ek? ok noted!
    i ingat nak buat kek perisa oren... hahahaha

    Oven tu ok je bakar kek sebiji... tapi kena pandai adjust suhu...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...