Jun 19, 2010

Luahan hati ibu....

ketika ibu menaip blog ini... hati ibu sangat kecewa dan sedih... luaran ibu ketawa dan senyum.. tapi didalam hati.. ibu sedih sangat... ibu sedih dengan sikap anak ibu.. ibu tau anak ibu masih lagi kecil dan tak faham apa-apa... tapi anak ibu betul betul menguji kesabaran ibu... ibu hilang sabar... bukan sekali tapi berkali-kali...

dari petangnya lagi.. anak ibu dah buat perangai... ayah kata nak bawak pergi i-city kat Shah Alam tu... ibu ajak anak ibu mandi... tengah2 ibu nak sabunkan anak ibu... anak ibu jerit2 panggil ayah... ayah ada kat atas.. mandi jugak.. ibu panggil ayah.. tapi ayah tak dengar.. sudahnya ibu bawak anak ibu naik jumpa ayah.. sampai di atas.. anak ibu tak nak masuk bilik air.. sudahnya menjerit2... nak lari turun bawah... ibu letih.. turun naik.. ibu ikut jugak.. tapi ibu dah bising2 marahkan anak ibu... ibu nak bawak mandi, tapi anak ibu menjerit2 nangis tak nak... ibu hilang sabar.. sebab bila anak ibu menangis.. bunyinya macam kena dera... kuat sangat.. ibu angkut jugak bawak masuk bilik air...

dalam bilik air.. anak ibu menjerit jerit macam kena cubit.. ibu rasa orang keliling mesti ingat ibu ni dera anak... siap mandi.. ibu nak pakaikan anak ibu baju... anak ibu buat perangai lagi... tak nak pakai seluar.. tendang tendang dengan kaki sambil jerit2 menangis.. ibu sabar lagi.. layan jugak... sampai ayah turun... anak ibu masih menjerit2... ibu hilang sabar dah... ibu ambik seluar anak ibu tu.. ibu campak kat muka anak ibu....

ibu bangun.. pergi ambil tuala.. ibu nak mandi.. nak siap... ibu biarkan ayah yang uruskan anak ibu.. tapi tak... anak ibu jerit2 panggil ibu... "bibu bibu" ... tapi hati ibu sangat marah dengan perangai mengada2 anak ibu.. ibu buat tak tau je.. ibu terus ke bilik air.. anak ibu kejar ibu... sambil panggil "bibu...bibu"...ibu buat buat pekak.. masuk bilik air... dan tutup pintu... ibu dengar anak ibu meraung2 kat luar sana.. tapi ibu cuba keraskan hati...

lepas ibu siap.. anak ibu datang kat ibu... cuba nak cakap dgn ibu.. tapi ibu buat apa? ibu buat tak tau je.. menonong je ibu jalan.. buat dan siapkan barang untuk keluar nanti.. anak ibu ikut je belakang ibu.. tapi ibu buat tak tau je.. akhirnya anak ibu menangis.. jerit2.. ibu buat tak reti.. ibu nak anak ibu tau yang ibu marah... marah sgt... sampai nak naik kereta pun.. anak ibu tak nak ayah dukung.. jerit jerit panggil ibu, ikut belakang ibu.. tapi ibu keraskan hati.. buat tak tau... sampai di tarik oleh ayah... meronta2 anak ibu menjerit "bibu... bibu..."

tapi ye la kan.. hati ibu.. mana sanggup melihat anak ibu macam tu.. ibu dukung.. ibu peluk... anak ibu nangis kat bahu ibu... tersedu sedan menangis.. sambil peluk ibu kuat-kuat.. ibu cium2 anak ibu... sampai di shah alam... anak ibu dah mula balik... dengan keadaan orang yang ramai.. anak ibu tak nak di pegang... nak berlari jalan sendiri.. kiri kanan ada kereta... ibu takut kena langgar.. ibu takut kena culik.. kalau sesaat ibu terlepas pandang.. ibu tak nak ibu menyesal kalau ada apa2 berlaku pada anak ibu... tapi anak ibu??? buat tak tau... tak boleh di pegang.. tak boleh di dukung... tak boleh di pujuk...

ibu dgn ayah layan jugak.. ikut jugak.. ibu terkejar sana sini.. sakit dada ibu... terus sakit kepala berdenyut2... tapi anak ibu? berlari di tengah2 orang ramai... panik ibu dibuatnya... anak ibu hilang kawalan...!!! ibu dukung juga... sepenuh tenaga ibu.. ibu pegang anak ibu.. tapi anak ibu menangis menjerit2 sekuat hati.. sangat memalukan waktu itu... orang keliling mula pandang kat ibu.. orang ingat ibu culik anak orang.. sebab ibu dukung bawak anak ibu pergi... anak ibu meronta2 cakap "NO NO NO" .. orang semua pandang ibu... ibu malu sangat2... tak pe.. ibu pujuk jugak.. ayah pun camtu.. bila ayah nak dukung.. anak ibu tak nak... ibu dukung jugak.. bawak jalan2 ke tempat jual mainan.. sampai situ anak ibu hilang kawalan jugak...

anak ibu menjerit2 lagi.. tak mahu di dukung... tak mahu di pegang.. nak berjalan sendiri di celah2 orang ramai.. ibu jadi marah sangat2.. ibu cakap... "kita balik" naka ibu kata "NO NO NO" ibu angkut jugak anak ibu walaupun anak ibu dah mula menjerit2 macam histeria... sambil di perhatikan oleh orang sekeliling.. ibu nekad cakap kat ayah... "jom balik"...

semasa ibu menghala ke arah parking kereta.. anak ibu mula meronta2 tau yang kita nak balik.. tapi kedegilan anak ibu mula mencabar kesabaran ibu.. ibu tarik tangan anak ibu.. ibu dukung kuat2 ibu jerit depan2 muka anak ibu.. ibu cakap "DIAM!" lepas itu ibu cubit 3x kat peha anak ibu.. anak ibu betul2 buat ibu KECEWA.... ibu sedih.. ibu tahan air mata ibu kat situ... ibu dengar anak ibu cakap "tak nak, tak nak" masa ibu cubit anak ibu tu... tapi hati ibu sangat marah... sangat kecewa...

sampai di kereta.. anak ibu buat hal lagi... tak nak masuk kereta... tolak2 pintu kereta dengan tangan.. tak nak masuk... ibu rentap anak ibu... humban dalam kereta.. tutup pintu.. ibu marah anak ibu gila2... ibu sedih sangat masa tu... Ayah pun diam je... tak tau dah nak ckp apa... memang ibu sedih sangat.. kenapa anak ibu berperangai macam tu... kenapa anak orang lain baik? kepala ibu makin berdenyut-denyut... ibu tahan... ibu cakap kat ayah.. tolong belikan ubat.. ibu tak tahan...

ayah stop kat 7E... belikan panadol active fast... masa ayah pergi.. ibu tinggal dgn anak ibu dalam kereta... ibu pandang muka anak ibu.. ibu tanya.. "kenapa anak ibu buat ibu macam ni?" ibu nangis depan anak ibu... ibu sedih.. ibu rasa ibu gagal didik anak ibu... saat ini pun ibu nangis menaip cerita ini... ibu rasa down sgt... tapi bila ibu tanya macam tu kat anak ibu.. anak ibu terkebil2 pandang ibu... buat muka kesian bila tengok ibu menangis... ibu peluk anak ibu.. ibu cium anak ibu... ibu rasa ibu gagal mendidik anak ibu... ibu tau terlalu awal untuk ibu judge anak ibu... tapi ibu kecewa... kecewa sangat...

ibu harap.. bila anak ibu sudah boleh membaca.. sudah boleh memahami.. baca laa apa yang ibu taipkan ini... ini lah luahan hati ibu terhadap anak ibu... ibu nak jadi ibu yang baik pada anak ibu... nak didik anak ibu supaya jadi anak yang sopan, baik dan bijak... mungkin ibu kurang berdoa? mungkin ibu kurang beri perhatian?? ibu tak tahu... ibu tak memanjakan anak ibu berlebihan.. kalau anak ibu salah.. ibu tetap marah... tidak ada ibu membiarkan kesalahan anak ibu... tapi kenapa anak ibu bersikap begitu?

walau apa pun... ibu tetap sayang anak ibu.. bagaimana marahnya ibu.. ibu tetap menyanyangi mu dunia dan akhirat...

5 comments:

  1. pia, berair mata aku baca luahan ko. aku paham apa ko rasa. sabarla, zik budak lagi. kita ckp pun dia xpaham lg..

    as a ibu, doa ajelah yg boleh kita pohon supaya dipermudahkan segala..

    *kekadang budak ni memang suka buat perangai time org reramai kan? penat!

    ReplyDelete
  2. alaaa ni buat aku sedih ni... tapi tu laa, anak aku ni betul2 buat kesabaran aku tercabar...

    akibatnya semalam... dada aku sakit sampai hari ni... sesak nafas... mungkin sebab aku dukung dia dari naik tangga 3 tingkat.. pastu angkut dia.. dia melawan...

    ye bila fikir2 balik.. dia kecil lagi.. tak faham apa2... jauh lagi masanya... jadi aku kena bersiap sedia...

    ReplyDelete
  3. ciannya kak pia..mmg leh ilang saba kan..aduhai...ngan rayyan yg kecik ni pun..sy slalu ilang saba..huhu..harap2 ble dorg besar..dorg jadi anak yg baik

    ReplyDelete
  4. saya pon berair air mata kak, biasalah budak kan, Daniel pon pernah camtu, budak2 kan ada masa dia tetiba je memberontak mengada2 terlebh sudah, Daniel haritu saya pukul denga hanger kat kaki dia, sebab dia berak depan pintu, sabor jelah

    ReplyDelete
  5. huhuh...sabaq la ibu..anak saya pun begitu...bila tgh marah kdg2 lupa diri seketika..tapi bila dah cool rasa menyesal pulak marah2 anak tadi...anyhow...at least now i know, some other mummy is facing the same problem like me... :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...